Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
O jednej zo štýlotvorných legiend amerického i svetového death metalu som naposledy písal pri albume „Dirges Of Elysium“. Bolo to pred šiestimi rokmi a na nasledovníka „Profane Nexus“ (2017) sa tu ani nedostalo, ale INCANTATION latku nepodliezajú, takže kto nepočul/nemá, môže si ho bez obáv dožičiť. Každopádne ako úvod do témy, ktorú načal John McEntee v roku 1989, recenzia na „Dirges...“ postačí, je tam všetko o tom, že počtom účinkujúcich za dobu existencie táto partia v death metale atakuje rekord, a o tom, akú stopu na scéne zanechala, tiež.
„Sect Of Vile Divinities“ je na svete od 31. augusta, ide to dvanásty album kapely a druhý po návrate k starým dobrým Relapse Records. Základnými kameňmi zostavy sú John McEntee (gitary, vokály) a Kyle Severn (bicie), sólovú gitaru nahral Sonny Lombardozzi (v rokoch 2004 – 2005 člen FLESHTIZED, mohli by ste si od nich pamätať album „Here Among Thorns“) a basgitaru Chuck Sherwood (kedysi u blackmetalistov BLOOD STORM). Zostava sa odvtedy – aké nečakané! – stihla opäť zmeniť a na gitaru už hrá 28-ročný mládenec Luke Shively.
Silná zostava, veteráni a zakladatelia scény s posilou ostrieľaných hráčov, k tomu skutočnosť, že INCANTATION svoje štandardy neznižujú, ako teda dopadá aktuálna dvanásťskladbová kolekcia? Presne tak, ako by ste očakávali od ľudí, ktorých hranie death metalu stále baví a svojim víziám sprostredkovaným hudbou i textami naďalej veria. Môžeme si hovoriť, že „Inca“ sú predovšetkým kapelou albumov 90. rokov, ktoré kov smrti zasiahli tak, že ich vplyv počujete u stoviek spolkov okolo celého sveta. Bez ohľadu na to, koľko „hudobníckych obdivovateľov“ sa vyrojí, však to, čo stvorí John, rozoznáte po prvých tónoch. Nebojím sa nazvať ho „Chuckom Schuldinerom pekelného a rúhačského death metalu“, možno tisíce gitaristov vychádzajú z riffov, ktoré vymyslel on.
Na úsvite 90. rokov formovali aj BDM, s „Onward To Golgotha“ sa zaradili medzi niekoľko výrazných skupín, ktoré budovali základy, v roku 1992 patril k najextrémnejším materiálom, podladený naklepaný i ťahavý hukot s hrobovo hlbokým vokálom zadupával do zeme. Časom sa stali relevantnými hlavne pre infernu zasvätenej časti deathmetalového spektra a tam sú pojmom aj v roku 2020. „Sect...“ je v zásade ďalšou dávkou čírej esencie INCANTATION, ktorá prekvapí skôr len niekoľkými výbuchmi blížiacimi sa besniacemu krepčeniu, aké poznáme od AUTOPSY, a zvukom, ktorý je oproti prastarým časom konkrétnejší, vyčistený, jasne kontúrovaný, napriek tomu si drží prapodstatu dávneho maelstromu.
Znie to skoro ako keby si John povedal „nech davy počujú, aké parádne veci hrám na gitare“, a to, že jeho vokál v pár skočných či zlovestne pomalých momentoch s mrazivou atmosférou znie tak trochu ako hrdlo Chrisa Reiferta je osviežením v bublajúcom kotle „istôt“, akými sú absolútne typické riffy a harmónie nad náklepmi, kobercami kopákov, ale aj vskutku zhubné doomové úseky a klasický hlboký záhrobný hrdelný growl. Ten prináša pohľady do sveta čarodejníckych rituálov, síl siahajúcich po vláde nad svetom smrteľníkov, obrazy pradávnych hrôz a desov ukrytých v zabudnutých svätyniach i v ľudskom podvedomí. Ak som minule spomenul, že NAPALM DEATH ako jedni zo zakladateľov grind coru sú v roku 2020 vlajkovou loďou žánru, to isté platí pre INCANTATION a death metal z útrob pekelných.
INCANTATION death metal ctia a pestujú. Už 31 rokov. Ak by som niekedy prežíval SFU, po vypočutí „Sect Of Vile Divinities“ by ma prestalo trápiť, čo tomuto žánru v roku 2020 vyviedli Chris Barnes a spol.
1. Ritual Impurity (Seven of the Sky Is One)
2. Propitiation
3. Entrails of the Hag Queen
4. Guardians from the Primeval
5. Black Fathom’s Fire
6. Ignis Fatuus
7. Chant of Formless Dread
8. Shadow-Blade Masters of Tempest and Maelstrom
9. Scribes of the Stygian
10. Unborn Ambrosia
11. Fury’s Manifesto
12. Siege Hive
Diskografie
Unholy Deification (2023) Sect of Vile Divinities (2020) Profane Nexus (2017) Dirges Of Elysium (2014) Vanquish in Vengeance (2012) Degeneration (single) (2012) Scapegoat (single) (2010) Blasphemous Cremation (EP) (2008) Primordial Domination (2006) Thieves Of The Cloth (single) (2006) Decimate Christendom (2004) Blasphemy (2002) Live Blasphemy (live) (2001) The Infernal Storm (2000) Diabolical Conquest (1998) The Forsaken Mourning Of Angelic Anguish (EP) (1997) Tribute To The Goat (live) (1997) Promo (demo) (1996) Upon The Throne Of Apocalypse (1995) Mortal Throne Of Nazarene (1994) Onward to Golgotha (1992) Deliverance Of Horrific Prophecies (EP) (1991) Entrantment Of Evil (EP) (1990) Demo 1 (demo) (1990) Rehearsal Demo (demo) (1990)
DALŠÍ INFORMACE
Vydáno: 2020 Vydavatel: Relapse Records Stopáž: 45:42
Pokud by MI byla položena otázka "INCA nebo IMMO?", pak bych odpověděl "IMMO forever!". Poslech novinky INCA na věci nemění ničeho. Jo to takový INCA standard a místy se mi dere na jazyk přívlastek "unavený".
Je to úplne posledný album THE CURE? Dôstojnejší odchod si neviem predstaviť. Spočiatku nenápadný album si ma postupne omotal melancholickou atmosférou. Hustý oblak hmly, z ktorej sa mi nechce hľadať cestu von. ,,Disintegration" pre toto desaťročie.
Návrat niekam k "Ghost Reveries" so zvukom posledných albumov. Stávka na istotu, ktorá však za vrcholmi tvorby zaostáva. Navyše, mňa osobne rozprávač pri sústredenejšom posluchu tohto koncepčného albumu irituje.
V jisté BDM RPG hře vytváříte ultimátní postavu a její charakteristiky definujete následovně: Násilí: 100%, Technické skills: 100%, Skladatelská inteligence: 100%, Šarm: 100%, Oddanost 100%, Laskavost: 0%. Do kolonky "Jméno" pak vyplníte: DEFEATED SANITY.
Už poněkolikáté zní otázka stejně: Zničil Einar Solberg další desku jinak velice talentované kapely? Odpověď zní: Zase to zvládl. Jeho hlasový projev je jak chilli. Koření. Měl by se používat citem. Když se tam toho najebe hodně, nedá se to žrát.
Hele, Blake Judd ještě žije. Enfant terrible (ale současně i schopný skladatel) US blacku je (znovu) zpět a tentokráte doručuje tradičněji pojatou kolekci. Šlape mu to dobře, tělo už má sice životem zhuntované, mysl však zůstává stále čerstvá.
Návrat po šestnácti letech. Navíc víceméně autorská deska Roberta Smitha. Navazují na nejlepší kousky své diskografie a současně se zbytečně neopakují. Poslouchám to poslední dva týdny a moje dojmy stále rostou.
Bilanční a v rámci možností i moderní album zároveň. Typičtí BODY COUNT místy výrazně oživení působením hostů. Album sotva překvapí něčím neotřelým, ale dá se mu odolávat jen do prvního výkřiku "madafaká". Pak už je to zase všechno zpátky v 90's.